Om Anna

Jag, Anna Pehrs har drivit mitt företag Annas Hundskola i 20 år och jag arbetar heltid med det. Jag är utbildad hundpsykolog. Att hjälpa hundar och deras ägare att få ett härligt samspel och en ömsesidig förståelse är det jag brinner för. Blir det problem hjälper jag till att lösa dem. Glada, lydiga, lyckliga hundar är mitt mål.

Hundar har alltid varit mitt största intresse. Jag fick min första hund (en beagle) som elvaåring 1981. Sammanlagt har jag haft elva egna hundar.

I dag har jag två hundar:

Celine – född i april 2021, labrador (NW 2 Crosstrials Tia Clair)

Alice – född 2015, labrador (NW 3 SEVCH Blackbound Willow)

Utbildning

Jag har utbildat mig till både hundinstruktör och problemhundsutredare (hundpsykolog) hos Hundutbildningsgruppen och haft lärare som David Selin, Anders Hallgren och Kerstin Malm. Jag vidareutbildar mig kontinuerligt och har haft lärare som Lars Fält, Eva Bodfäldt, Curt Blixt, Per Jensen, Cilla Danielsson (Hundens Hus), Memea Mohlin, Tobias Gustavsson (SWDI, Scandinavian Working Dog Institute), Karin Strandberg (Dogma).

Nose Work har jag lärt mig av Marie Fogelquist och Mats Hedlund (Dala Hundservice), Ron Gaunt, Fred Helfer, Emma Wallin, Leah Gangelhoff, Michael Hedman och Lotta Bauer, dessutom tävlingspsykologi av Conny Elfsberg.

Jag är certifierad Nose Work instruktör genom Svenska Nose Work klubben och tävlar med min Celine i klass 3, vilket jag även gjort med Alice.

Jag är även utbildad instruktör inom Svenska Spaniel och Retrieverklubben, SSRK.

Filosofi

Vi ska lära hunden på dess villkor. För detta krävs att vi lär oss hundens språk och uttryckssätt, samt lär oss mer om dess behov och naturliga beteende. Om vi använder den kunskapen, så är det lättare än man kan tro att få hunden att göra det vi vill. Min största läromästare har varit Anders Hallgren, som är världens första hundpsykolog.

Ju tidigare man börjar träna med sin hund desto lättare går det. Det är lättare att lära in rätt än att rätta till fel som kommit med tiden.

Det gäller att vara tydlig och konsekvent. Att visa vad vi vill, att lära hunden vad som är rätt och fel. Hunden gör saker, som den tycker att den tjänar på att göra. Så det gäller för oss att visa att den tjänar på att göra det vi vill och visa att den inte tjänar på att göra det vi inte vill att den ska göra.

För att lära hunden olika saker måste vi förstå den, d.v.s ha kunskaper om hur den fungerar. Vi måste kunna kommunicera med vår hund och vi måste vara konsekventa. Utifrån detta har jag formulerat tre nyckelord.

TRE VIKTIGA K
  • Kunskap (om hunden och om hundförarens eget beteende)
  • Kommunikation (med hunden)
  • Konsekvens

JA OCH NEJ
På Annas Hundskola arbetar vi med positiv förstärkning (belönar det som vi vill att hunden ska göra) och vi lär hunden vad den inte får göra, sätter gränser. Vi måste både kunna motivera hunden att göra det vi vill, samt kunna hindra den att göra andra saker. Vi måste både ha ett ”JA = bra” och ett ”NEJ = stopp, sluta med det du gör nu” som fungerar.

All träning bygger på respekt för hunden.

Om Jesper

Jag, Jesper Löfberg blev tillsammans med Anna 2022. Det innebar många långa hundpromenader. Jag såg hur hon gjorde och jag gjorde likadant. Det medförde att Alice och Celine lyssnade på mig och fungerade lika bra med mig som med Anna, mäktig känsla – särskilt eftersom jag inte har haft hund tidigare! Efter bara några veckor så gick jag ut med dem lösa på samma sätt som Anna gör och det fungerade utmärkt.

Jag har följt med på Annas valp-, vardagslydnads, viltspår-, kantarell-, jakt-, och Nose Work kurser.

Nose Work fångade genast mitt intresse och jag fick träna med Alice, som tagit diplom med Anna i klass 3. Jag och Alice började om från början med doftprov, klass 1, 2 och 3. Nu tävlar vi i elitklass och vi har kvalificerat oss för att tävla på SM i Nose Work 2024.

Jag har utbildat mig till certifierad Nose Work instruktör och doftprovsdomare inom Svenska Nose Work klubben.

Jag arbetar heltid med IT och har även blivit IT-support till Annas Hundskola.